Category Archives: tentang agama saya

Ayat-Ayat Cinta.

salam..

lama sangat saya x menulis kat blog ni… kerinduan melanda.. ekekeke…. saya sedang memikirkan sesuatu ni…perlu ke saya tulis? erm..

Ada seseorang telah memperkenalkan saya dengan Ayat-Ayat Cinta. sebuah novel dan filem. Seseorang yang memaksa saya ‘mencari’ Ayat-Ayat Cinta.. Seseorang yang begitu menghargai Ayat-Ayat Cinta.. mengagumi Ayat-Ayat Cinta. Tulisan Habiburahman El Shirazy. tapi sampai saat saya menulis sekarang ni, saya masih lagi belum menyentuh novel tu.. insyallah,sy akan cari.

Malam semalam, saya mencari-cari Ayat-Ayat Cinta versi filem di YouTube..rupa-rupaya citer indon..erm.. kalau kita dengar tajuknya, mesti jiwang kan? haha.. tapi Ayat-Ayat Cinta ini BUKAN lah cerita cinta jiwang. u can trust me! Yang pasti bukan cerita jiwang murahan… “I love you, sayang dan u love me,honey“-sesungguhnya istilah ni BUKAN ‘Ayat-Ayat Cinta’!

Bila saya habis saja menonton filem Ayat-Ayat Cinta ini, saya mengucap panjang,terbeleku seorang diri depan computer…terlalu daif sangat diri sendiri dalam dunia ‘cinta’… Ayat-Ayat Cinta ini memang beragama Islam! islamic…hidup…reality…

Tentang Fahri, Maria, Aishah dan Nurul. Fahri mahasiswa Uni. Al-Azhar dari indonesia mempunyai sahabat baik, Maria di Mesir.. Yang sering membantu, dan berkongsi cerita dengan Fahri. Maria seorang Kristian yang menghargai Al-Quran dan Fahri yang ‘Islam’.  Maria seorang yang berfikir. Fahri bernikah dengan Aishah, seorang muslimah berjilbab dari germany yang kaya. Aishah yang solehah,biarpun Fahri kurang selesa dengan kekayaan Aishah. kemudian Nurul, seorang gadis Muslim yang baik hati mencintai Fahri secara senyap dan takut untuk memberitahu Fahri. Maria dan Nurul menyimpan kesedihan apabila Fahri telah berkahwin. Noura juga mencintai Fahri lalu memfitnah Fahri merogolnya kerana cintanya ditolak. Noura pernah dirogol dan Maria membantu Nurul.

Perogol Nurul cuba membunuh Maria. Maria yang bersedih ‘kehilangan’ Fahri yang dicintai dalam diam, dilanggar dan koma. Fahri dipenjarakan dan Aishah berusaha membebaskan suaminya. Maria satu-satunya saksi dalam kes rogol Nurul. Aishah cuba membantu Maria sedar, tapi Maria putus asa untuk hidup tanpa Fahri. Aishah membaca diari Maria dan menjumpai ‘cinta’ Maria. Aishah memaksa suaminya, Fahri menikahi Maria dan mencintai Maria supaya Maria ada semangat berjuang untuk terus hidup. Akhirnya Maria menjadi isteri Fahri. Maria sembuh dan akhirnya menjadi saksi bagi kes rogol Fahri. Nurul mengakui dosanya memfitnah Fahri. Fahri dibebaskan.

Fahrin terus menjalani hidup sebagai suami kepada Aishah dan Maria. Poligami. Sehingga Maria akhirnya meninggal dunia.

Ayat-Ayat Cinta penuh dengan nasihat dan pedoman. bermula dengan keikhlasan persahabatan Fahri-Maria yang berbeza agama, perkahwinan Fahri-Aishah yang berbeza ‘ketebalan’ duit, hasad dengki Nurul persis Zulaikha kepada Nabi Yusuf, poligami antara Aishah-Fahri-Maria dan tentang cinta.

Sebuah cerita yang ternyata bukan cerita cinta biasa. Tapi, saya masih lagi belum memiliki novel ini.. terima kasih banyak2 kepada seseorang yang bersungguh-sungguh berharap utk saya membaca novel ini… Ayat-Ayat Cinta.. Terima kasih.

 

Salam~`

……..

 

x-files

Teori tokoh sains Islam terkenal, Profesor Harun Yahya mengenai sains yang menguatkan akidah menyatakan: “Tidak ada sekecil apapun peristiwa dalam hidup ini terjadi secara kebetulan. Hidup dan nasib nampak kelihatan tidak teratur, misteri, hebat dan sebaliknya, namun setiap elemennya adalah sistem keteraturan daripada sebuah reka bentuk menyeluruh yang sempurna. Ini adalah fakta penciptaan yang tidak dapat disangkal.”

“..Semua yang terjadi pada diri kita adalah baik belaka kerana ia pilihan Allah SWT yang lebih mengetahui yang terbaik untuk kita jalani. Siapakah kita yang mahu mempersoalkan kenapa Engkau tidak memakbulkan doaku, wahai Tuhan..?”

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Monday/Agama/20080224214809/Article/ Manusia beriman mesti akur ketentuan nasib

birthday nabi?

12 rabiul awal 1429

no more talking about politic k.. it just makes me look like a ‘wakil rakyat’ lorh! =p

today is prophet’s birthday? erm.. i had read some articles from ustaz2, said that actually 12 Rabiul Awal is not really the true date.. The day is not known to us for sure.. and the celebration during prophet’s birthday is only a’bidaah’… opss.. may be a ‘bidaah hasanah’…(if i make a mistake, do correct me k..) Allah knows best..

How many Eids are there in Islam?
Prophet (saw) said TWO (Fitri & Adha)
Certain people say THREE (Eid Milad)- *maulidur rasul*
so, who will you obey?

“Whoever innovates anything in this matter of ours (i.e., Islam), that is not part of it will have it rejected.” (Narrated by al-Bukhaari, no. 2697 Muslim, no. 1718).

( http://www.islamonline.net )

i love Prophet Muhammad everyday!

and i love to learn his sunnah very much!

but i always believe that.. He loves me more!

=)

 

 

 

 

Prophet Muhammad (peace and blessings of Allah be upon him)

salam.

sahabat baik?

seperti mana kisah Hatim al-’Assam yang terdapat di dalam kitab Ya Ayyuhal Walad al-Muahib tulisan Imam al-Ghazali……

Aku melihat semua manusia mempunyai kekasih. Sebahagian mereka sanggup menemani kekasihnya sehingga waktu ajal mendatang. Ada pula yang akan terus menemaninya hingga ke liang lahad. Selepas itu mereka akan pulang. Tinggallah manusia ini keseorangan di dalam kuburnya. Lalu aku berfikir, “Sebaik-baik sahabat adalah mereka yang sanggup menemani aku sehingga ke dalam lubang kubur. Aku tidak menemui sahabat sebegini melainkan amal solehku.”

Lalu aku pun menjadikan amal soleh sebagai kekasih aku. Agar amalan aku itu boleh menjadi pelita menerangi kegelapan di dalam kubur aku kelak, boleh menghiburkan aku dan tidak meninggalkan aku keseorangan di dalamnya.

 

Hatim al-’Assam adalah seorang sahabat baik kepada Syaqiq al-Balkhiy. Pada satu hari, Syaqiq bertanya kepada Hatim, “Kamu telah bersahabat denganku selama 30 tahun. Apakah yang telah kamu perolehi dari persahabatan kita ini?” Jawab Hatim al-’Assam, “Aku telah memperolehi lapan perkara, cukup sebagai bekalan bagi keselamatan aku di Akhirat nanti….”
dan inilah salah satu dari 8 perkara yang diperolehinya…wallahualam…

.

.

[kredit to http://abuyya.multiply.com%5D

sunsilk limau purut?

42292376.jpg
Wahai wanita tidak bertudung…
Sungguh cantik alunan rambut mu,
Bebas menggerbang kemas terikat,
Terserlah di bawah cahaya mentari,
Mentari dunia yang tak sehebat neraka,
Iaitu api yang kan membakar rambut mu,
di hari akhirat hari penentu,
maka hanguslah segalanya,
hilanglah cantik alun rambut mu,
tiada lagi yang menggerbang,
tiada lagi yang terserlah.
Oleh itu jadikanlah diri mu,
Sebahagian daripada wanita-wanita yang
bertudung…..
340292301.jpg
Wahai wanita yang bertudung…
Sungguh cantik alas kepala mu,
Ringkas pendek tersempang rapi,
Tersembul jambul tertutup dahi,
Terserlah lah bentuk tubuh,
Mengapa tidak dilindungi?
Rimaskah dengan tudung labuh ke dada?
Panaskah dengan pakaian sedemikian rupa?
Tidakkah kau ingat,
Kepanasan api neraka itu lagi hebat
membakar,
Menjilat rentung kesemua mereka yang ingkar,
Mereka itu wanita yang tak bertudung,
Kau tidak ubah seperti mereka walau
bertudung,
Oleh itu jadikanlah dirimu,
Sebahagian daripada mereka yang bertudung,
Bertudung labuh hingga ke paras dada…
tudung.jpg
Wahai wanita bertudung labuh…
Sungguh cantik terlindung rambut mu,
Sungguh ayu tertutup bentuk tubuhmu,
Yang terzahir jelas gaya kesopananmu,
Mengaburi segala yang tersirat di hati,
hanya diri sendiri yang menghakimi,
mungkin suci ikhlas kerana Illahi,
atau berdebu dengan sebab duniawi,
riak wajah nampak tawadhu’,
riak jiwa rupanya menunjuk-nunjuk,
alangkah ruginya andai benar begitu,
kerna azab masih tak terlepas dari mu,
serupalah sahaja diri mu ditunggu,
diseksa tidak ubah seperti wanita tak
bertudung,
sama dengan mereka yang menyempang tudung,
oleh itu jadikanlah dirimu,
sebahagian daripada mereka yang bertudung,
bertudung labuh hingga ke paras dada,
tersemat jua bersamanya rasa taqwa….
tudung2.jpg
Wahai wanita yang bertaqwa….
Andai kau telah sampai ke tahap ini,
Dengan akhlak mahmudah terpahat di hati,
Syariat islam sebati dalam diri,
Maka layaklah dikau mendapat ganjaranNya,
Yang dijanjikan di akhirat nanti,
Dan tatkala di dunia ini lagi,
Muslimah solehah kau digelari,
Menjadi idaman setiap muslim soleh,
Yang sukar sekali untuk diperoleh..
1461322707_a65dabd48e.jpg
Wahai muslimah solehah pula…
Jadilah mukminah mujahidah,
Mujahidah yang akan menyeru,
Agar ditinggalkan dirinya yang dahulu,
Mujahidah yang akan berdakwah,
Agar diri dan umat berubah,
Mujahidah yang akan mengajak,
Agar islam kembali tertegak.
Dengarlah wahai wanita..
Sahutlah seruan ini..
from friendster bulletine board
thanks to isyqi 4 repost this
salam…

soal pada mata hati.

saya suka memetik sebuah soalan dari tulisan Dr.Juanda Jaya dalam akhbar Berita harian (27 Januari 2008).Tajuk asal tulisan itu ialah “USAH TERTIPU BISIKAN SYAITAN, SYAHWAT.”

“…Tetapi mengapa Nabi Sulaiman yang
amat jauh lebih kaya dan tinggi
pangkatnya hingga menjadi Pengurus dan
Pentadbir seluruh bangsa manusia, jin
dan haiwan boleh mendekatkan diri
kepada
Allah dan ada masa untuk ibadat….? “

 

salam dari saya…

 

 

 

Wanita Acuan Al-Quran…

Wanita acuan Al-Quran ialah seorang wanita yang beriman…
Yang hatinya disaluti rasa takwa pada Allah
Yang sentiasa haus dengan ilmu
Yang sentiasa dahaga dengan pahala
Yang solatnya adalah maruah dirinya
Yang tidak pernah takut berkata benar
Yang tidak pernah gentar untuk melawan nafsu
Wanita acuan Al-Quran ialah wanita yang menjaga tutur katanya…
Yang tidak bermegah dengan ilmu yang dimilikinya

Yang tidak bangga dengan harta dunia yang dicarinya
Yang sentiasa bersifat baik kerana sifatnya yang pelindung
Yang mempunyai ramai kawan dan tidak mempunyai musuh bersifat jembalang

Wanita acuan Al-Quran ialah wanita yang menghormati ibubapanya…
Yang sentiasa berbakti kepada orang tua dan keluarganya
Yang bakal menjaga keharmonian rumahtangganya
Yang akan mendidik anak-anak mendalami Islam
Yang hidup penuh kesederhanaan dan sentiasa mengingati mati
Kerana baginya hidup di dunia adalah rumah sementara menunggu akhirat

Wanita acuan Al-Quran sentiasa bersedia untuk agamanya…
Yang hidup di bawah naungan Al-Quran dan mencontohi sifat Rasullullah
Yang boleh diajak berbincang dan berbicara
Yang sujudnya penuh kesyukuran dengan rahmat Allah ke atasnya

Wanita acuan al-Quran tidak pernah membazirkan masanya
Yang matanya kepenatan kerana kuat membaca
Yang lesu suaranya kerana penat mengaji dan berzikir
Yang tidur lena dengan cahaya keimanan
Yang bangun subuhnya penuh kecerdasan
Kerana sehari lagi usianya bertambah penuh kematangan

Wanita acuan al-Quran ialah wanita yang tidak mudah terpesona
Dengan buaian dunia nan sementara
Kerana dia mengimpikan syurga
Di situlah singgahsana impiannya
Bersama lelaki acuan al-Quran……

burga.jpg