Monthly Archives: April 2007

Rasullullah kepada Ibnu Abbas (1)

Imam Ahmad meriwayatkan hadis daripada
Ash-Shan’nani daripada Ibnu Abbas
bahawasanya beliau berkata: “Aku
bersama Rasulullah S.A.W, kemudian
baginda bersabda:

Wahai ghulam, mahukah aku ajarkan
kepada engkau beberapa kalimat yang
dengannya Allah akan memberi manfaat
kepadamu?” Ibnu Abbas menjawab: “
Mahu,ya Rasulullah.” Rasulullah
bersabda: “Peliharalah Allah,nescaya
Dia akan memelihara kamu. Peliharalah
Allah,nescaya Dia akan berada di
hadapanmu. Kenalilah Allah di kala
kamu dalam kemudahan, nescaya Dia akan
mengenalimu ketika dalam kesusahan.
Jika engkau meminta, maka memintalah
kepada Allah. Jika engkau memohon
pertolongan, maka pohonlah kepada
Allah. Pen telah kering dan segala
sesuatu telah ditetapkan. Sekiranya
semua makhluk ingin memberikan manfaat
kepadamu sesuatu yang tidak diredhai
Allah, maka mereka tidak akan dapat
melakukannya. Dan sekiranya mereka
juga ingin mencelakakanmu dengan
sesuatu yang ditetapkan oleh Allah,
maka mereka tidak akan dapat berbuat
apa pun. Ketahuilah sesungguhnya di
dalam kesabaran terhadap apa yang
engkau benci itu terdapat kebaikan
yang banyak dan sesungguhnya
kemenangan itu bersama kesabaran dan
kemudian itu bersama kesukaran.
Bersama kesukaran itu ada kemudahan
.”

Hadis ini turut diriwayattkan daripada
Hanasy Ash-Shun’ani, At-Tirmidzi dan
merupakan hadis hasan shahih. Sanadnya
masyhur n perawi2 nyerr thiqat
(dipercayai).

Sumber adlah dri buku : ‘Wasiat2
Rasullullah kepada Ibnu Abbas’ tulisan
Ibnu Rajab.
(terjemahan Malay -Mohd Khalid Kasran.
Terbitan Pustaka Ilmi)

p/s: Wasiat yg panjang ini sgt
berharga krn ditujukan kepada sahabat
Rasullullah yang mendapat gelaran ‘
Turjuman Al-Quran’ (penterjemah Al-
Quran) iaitu Abdullah Ibnu Abbas
meskipun ketika itu beliau masih
kanak2.Tentunya ada hikmah dan maksud
tertentu daripada Rasullulah yg sgt
tepat utk direnungi n diamalkan! Check
it out,ya! -sayer- (^_^)v

to be continue…(klu msih ada
masa,insyallah) Shades

happy birthday,ayah!

happy birthday, ayah! genap 51 tahun!! may Allah bless u.muahhh…

smoger keimanan ayah bertambah, sihat, gembira, murah rezeki, makin slim dan tenang………amin ya rabbal alamin… syg byk2!

PERFECT – Simple Plan

Hey dad look at me
Think back and talk to me
Did I grow up according to plan?
And do you think I’m wasting my time doing things I wanna do?
But it hurts when you disapprove all along
And now I try hard to make it
I just want to make you proud
I’m never gonna be good enough for you
I can’t pretend that
I’m alright
And you can’t change me

 

‘Cuz we lost it all
Nothing lasts forever
I’m sorry
I can’t be perfect
Now it’s just too late and
We can’t go back
I’m sorry
I can’t be perfect

 

I try not to think
About the pain I feel inside
Did you know you used to be my hero?
All the days you spent with me
Now seem so far away
And it feels like you don’t care anymore

 

And now I try hard to make it
I just want to make you proud
I’m never gonna be good enough for you
I can’t stand another fight
And nothing’s alright

 

‘Cuz we lost it all
Nothing lasts forever
I’m sorry
I can’t be perfect
Now it’s just too late and
We can’t go back
I’m sorry
I can’t be perfect

 

Nothing’s gonna change the things that you said
Nothing’s gonna make this right again
Please don’t turn your back
I can’t believe it’s hard
Just to talk to you
But you don’t understand

 

‘Cuz we lost it all
Nothing lasts forever
I’m sorry
I can’t be perfect
Now it’s just too late and
We can’t go back
I’m sorry
I can’t be perfect

 

‘Cuz we lost it all
Nothing lasts forever
I’m sorry
I can’t be perfect
Now it’s just too late and
We can’t go back
I’m sorry
I can’t be perfect

welcome to ‘saya’…

 

 

Assalamualaikum… hmmm…..’saya’ ni azua. terima kasih sudi ushar2 kat sini..  blog ni x spesifik… aper2 pun boleh jer…

Sekarang ni tengah serabut sikit…pasal prob kt tempat keje….

nak cakap timer kacih manyak2 kat nad…sbb post kan bulletine dari friendster yg boleh membantu saya sewaktu otak saya mmg betul2 serabut…walaupun dia x tahu menahu pasal prob saya, tapi terima kasih byk2 ya,nad! haha… ia betul2 membantu maaaaaaaa……arigato gozaimasu!

sy nk ‘simpan’ bulletine tu kt blog nih…supaya sy leh baca pada masa depan…. hoho…(^_^)v

Hidup hanya sementara. Pergunakan waktu
yg singkat ini utk menjadi org yg
berjaya, dan dlm masa yg sama,
menikmati
kehidupan ini sebagai suatu
pengembaraan
paling menyeronokkan. Bagaimana? Di
bawah ada sembilan tip untuk anda ikuti
bagi mencapai matlamat itu…

# Jadilah org yg ‘kuat & teguh’ hingga
tiada suatu apa pun mampu menganggu
kedamaian jiwa serta minda anda.

# Bercakaplah tentang kesihatan,
kegembiraan dan kemakmuran dgn setiap
org yg anda temui.

# Membuat sesiapa shj – baik kawan,
jiran mahupun kenalan baru – merasakan
ada sesuatu yg istimewa dlm diri
mereka.

# Hanya memikirkan yg terbaik, bekerja
utk mendptkan hasil yg terbaik & cuma
mengidamkan yg terbaik.

# Menjadi org yg begitu seronok &
ghairah dgn kejayaan org lain
seolah-olah kejayaan itu adalah
kejayaan
anda juga.

# Sentiasa mencari sudut2 positif &
bergemerlapan dlm setiap sesuatu yg
dilihat & kemudian menggunakannya utk
meningkatkan daya keyakinan diri anda.

# Melupakan kesilapan lalu dan
menjadikannya azimat utk mencapai
kejayaan gemilang pd masa hadapan.

# Sentiasa ceria dan melemparkan
senyuman apabila bertemu dgn sesiapa
shj.

# Peruntukkan sebyk masa yg boleh utk
membetulkan & meningkatkan potensi diri
hingga anda tidak punya masa utk
mengkritik org lain.

Al-Ikhlas (Memurnikan keesaan Allah)

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Katakanlah : ‘Dialah Allah, Yang Maha Esa’ [1]

Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu [2]

Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan [3]

dan tidak ada seorang pun yang setara dengan Dia [4]

Pembukaan

Al-Fatihah (pembukaan)

 

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Dan Maha Penyayang [1]

Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam [2]

Maha Pemurah lagi Maha Penyayang [3]

Yang Menguasai hari pembalasan [4]

Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan [5]

Tunjukkan lah kami jalan yang lurus [6]

iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka ; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan pula (jalan) mereka yang sesat [7]

 

p/s : surah al-fatihah ini melengkapi unsur2 asas syariat Islam. sekurang2nya 17 kali kita akan baca surah ni sehari dlm hidup kita… Di setiap solat fardhu yg kita dirikan!! betapa penting nya sebutan, tajwid, terjemahan dan maksud setiap ayat dalam surah ni yang kita kene concern betul2…so..jom kita perbaiki al-fatihah dan solat kita…upgrade kan… penting gler nih… ikhlas memperbaiki! insyallah.. Smile

Assalamualaikum..

Bismillahirrahmannirrahim..

(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

 

 

p/s : teringat lagu Raihan, ”dimulakan dengan bismillah, disudahi dengan alhamdullilah, begitula sehari dlm hidup kita, mudah2 an di rahmati Allah “.. arap2 la sumer keje n aper yg kita buat jadi senang n ada manfaat…ikhlas kerana Allah! Smile